Week 3 project en Liwonde national park

28 augustus 2017 - Lilongwe, Malawi

Vorige week begon ik alweer aan mijn derde week van het project. Maandag eigenlijk een hele normale dag gehad.
Dinsdag zat ik keurig om 8 uur te wachten, maar naast de guide, kwam er verder niemand. Normaal gesproken komt Joyce, de ‘hoofdleerkracht’ al vroeg met de sleutel en kunnen we gaan voorbereiden. Maar wie er ook kwam, geen Joyce en ook niemand wist waar de sleutels waren. Ondertussen kreeg ik van een aantal moeders Chichewa les (dat is de taal die ze hier spreken) en was een moeder helemaal overdonderd door het feit dat wij dezelfde naam hadden! Ook heb ik met de kinderen de grootste lol gehad en spelletjes gedaan. Rond 9 uur kwam een andere leerkracht, Mable, en werd mij verteld en gevraagd wat ik verwacht had: Joyce was ziek en of ik haar klasje les wilde geven. Tuurlijk wilde ik dat wel! Leek mij wel een toffe uitdaging. En een uitdaging was het… Tijdens het lesje schrijven werd ik heel erg bewust van het feit dat hier kinderen zitten met moeilijk gedrag en ook van het feit dat ik de taal niet spreek… Een aantal kinderen gingen goed aan het werk, maar een aantal dachten er even een feestje van te kunnen maken. Niet gek natuurlijk, want dat hoort er nu eenmaal bij als de leerkracht er niet is. Maar ik wist echt even niet hoe ik dit aan moest pakken. Op dat moment kwam er een moeder binnen die de kinderen even duidelijk gemaakt heeft dat ik vandaag de leerkracht was en dat ze naar mij moesten luisteren! Het begin was dus was stroef, maar daarna een supertoffe ochtend gehad!
Hoewel je hier heel veel armoede ziet, merk je wel echt dat de kinderen met kleine dingen al heel gelukkig zijn. Zo kwam er in de pauze een meisje naar mij toe met een zelfgemaakte bal. Eigenlijk was het niet meer dan een prop van plastic zakken met een touw eromheen. Maar gelukkig dat ze ermee was! We hebben echt de grootste lol gehad tijdens het overgooien!

Toen ik woensdag op het project kwam, had een van de leerkrachten een make-up setje bij zicht. De helft van de spullen wisten ze  niet wat het was, dus heb ik de leerkrachten op de vroege ochtend maar een lesje make-up les gegeven ;)
Woensdag was het voor mijn huisgenootje Patrice, de laatste dag op het project. Nadat we een gewone ochtend hadden gehad hadden, sloten we de ochtend af met het luisteren naar een lied wat Patrice uitgezocht had en werd er een lied voor haar gezongen. Ook werd er een gebed door haar en door Joyce uitgesproken.
Donderdagmiddag was het weer tijd om net als twee weken geleden pillen te tellen voor de epilepsiekliniek. Dit keer niet samen me Patrice maar gezellig samen met Ingrid.

Vrijdag, en donderdag ook al, zat ik op een gegeven moment met zo’n 8 kinderen om me heen. Niet om een spel te doen, maar omdat ze helemaal onder de indruk waren van mijn blanke huid en blonde haren 
Vrijdagmiddag samen met Ingrid nog even naar Town geweest om te gaan lunchen en een bezoekje aan Immigration te brengen… want ja als je wat langer in een land bent, moet nou eenmaal wat stempels halen. Een voordeel is dat er wel weer een bladzijde van mijn paspoort gevuld is ;)
’s Avonds was het tijd om mijn tas in te pakken om een weekendje weg te gaan en ook om afscheid te nemen van Karlijn en Dionne want die gingen alweer richting huis…

Liwonde national park
De volgende ochtend ging de wekker om dezelfde tijd als normaal, want samen met Ingrid zou ik om 7 uur opgehaald worden om op safari te gaan in Liwonde National Park.
Onderweg was er ook al genoeg te zien. Zo kwamen we bij de grens van Lilongwe. Daar is nog een oude brug te vinden uit de tijd van de kolonisatie van de Engelsen. Ook zagen we hoe bakstenen hier gemaakt worden. Nadat er namelijk vanuit klei een blokken gemaakt worden, worden deze als een soort huisje opgestapeld om dan binnenin vuur te maken en op die manier de stenen te bakken. De mannen die daar aan het werk waren vonden het wel erg interessant dat er een twee vrouwen kwamen die geïnteresseerd waren in hun werk ;)
Op een gegeven moment kwamen we bij een markt waar het echt enorm druk was! Er werd echt van alles verkocht, van tomaten tot koeien en geiten. Wat hier wel bijzonder aan was, was dat de ene kant van de markt Malawi was en de andere kant Mozambique! De weg die ertussendoor liep was de grens…

Rond half twaalf kwamen we aan bij ons verblijf voor dit weekend. Het was een kamp aan de rand van het national park. We sliepen hier in een dorm, dit is eigenlijk een groot ‘huis’  waar meerdere bedden staan. Al snel kwamen we er achter dat we deze voor ons tweeën hadden… Toen we wilden gaan lunchen bleek dat we niet de enige Nederlanders in het park waren, je komt ze ook echt overal tegen ;)
Om twee uur hadden we onze boot safari. Samen met Johnny, die dit weekend voor ons geregeld had, en nog iemand anders gingen we het water op om dieren te spotten. Als snel zagen we in het hoge struikgewas een aantal olifanten staan! Ze kwamen richting het water lopen om af te koelen. Het waren twee kleintjes en een aantal groten. Super tof om te zien en een mooi begin van onze boottocht. Ook de nijlpaarden waren al snel gespot. Overal lagen ze in groepjes in het water. Helaas bleven ze voornamelijk onder water dus hebben we alleen de koppen op de foto kunnen zetten ;) Verder hebben we echt enorme krokodillen en ook een aantal kleintjes gezien! Het was echt genieten!

Nadat we teruggelopen waren naar het kamp, hebben we genoten van de zonsondergang. Het was niet echt helder, maar nog steeds heel mooi!
Na het eten raakten we aan de praat met Danny (Amerikaan) en Gretha (Zuid-Afrika). Zij hadden elkaar ontmoet tijdens deze reis die ze maakten. Beide hadden ze al veel van de wereld gezien. Toen we zaten te kletsen, kwam er een man van het kamp naar ons toe. Er waren namelijk olifanten in het kamp! Zachtjes liepen we naar het uitkijkplatform waar ze stonden. Door middel van geluid lokte de man van het kamp ze naar de andere kant, waar we ze goed konden zien! Echt bizar om ze daar te zien staan!!!

Na het bewonderen van de olifanten was het tijd om te gaan slapen, want de volgende ochtend moesten we om 6 uur klaar staan voor onze safari met de auto. Dus in alle vroegte (en kou) reden we het national park in om nog meer dieren te spotten. Als snel zagen we weer olifanten. Toen we verder het park in reden, was het net of je de film de Lion King ingestapt was! Inclusief Pumbaa die we ook meerdere keren gezien hebben ;) Het landschap was echt al super mooi en dat werd nog mooier met de opkomende zon erbij! We hebben naast everzwijnen en olifanten veel herten, impala’s, apen, nijlpaarden en vogels gezien. Toen we het park al bijna uit waren zagen we ook nog eens 5 zebra’s! Het was echt een toffe belevenis.
Nadat we weer opgewarmd waren en hadden ontbeten hadden we nog even de tijd om te relaxen en foto’s te maken van het kamp, want begin van de middag gingen we weer terug naar Lilongwe. Onderweg hebben we nog genoten van een heerlijk stuk cheesecake.

Thuisgekomen was het huis leeg… Komende week zijn we met zijn tweetjes. Van vrijdag tot zondag gaan we naar Mount Mulanje en als we terugkomen zal het huis een stuk voller zijn, want komend weekend komen er 5 nieuwe vrijwilligers 
Foto’s kan ik helaas niet bij mijn blog plaatsen, omdat ze op mijn camera staan, maar ik beloof er bij mijn laatste blog, als ik weer thuis ben, wat bij te plaatsen!

1. Jacolien:
    28 augustus 2017
    Hé Margret, wat maak je toch mooie dingen mee. Heel benieuwd naar je foto's, daar moet je bij thuiskomst maar eens een kijkavondje voor organiseren.
    Succes en greetz♥️
  2. Petra:
    28 augustus 2017
    Wat leuk om te lezen, Margret!! Volgens mij geniet je met volle teugen
  3. Ferry en Jolanda Dijkman:
    29 augustus 2017
    Wat kun jij leuk schrijven. Echt leuk om te lezen dat jij het naar je zin hebt en veel mooie herinneringen maakt. Heel veel plezier!