Project week 4 en Mulanje

4 september 2017

Week 4 van project en Mulanje
Eigenlijk kan ik over mijn vierde week van het project heel kort zijn: geen idee wat daar gebeurd is, want ik was ziek… Verkouden op een safari gaan schijnt niet heel goed voor je te zijn, maar dat heb ik nu ook weer geleerd ;)
Gelukkig was ik vrijdag wel weer opgeknapt, want er stond (weer) een uitstap dit weekend op het programma: de Thee plantages en Mount Mulanje!
Vrijdag werden we, Ingrid en ik, weer vroeg opgehaald voor een lange reis. Een groot deel van de reis was hetzelfde als de week ervoor. Rond half een waren we in Blantyre. Daar hebben we geluncht en boodschappen gedaan voor de rest van het weekend en zijn we op weg gegaan naar de Thee plantages. Veel van het landschap van Malawi is vaak bruin, maar hier was echt alles groen! Alleen dat al was echt bizar mooi!
In dit gedeelte van Malawi zijn enorm veel plantages, maar wij brachten een bezoek aan Setemwa.
Na een rit over de wegen van de plantages kwamen we aan bij een koloniaal huis. Dit was nu een hotel. Vervolgens zijn we naar de fabriek gegaan waar ons uitgelegd werd hoe de productie van thee in zijn werking ging. Deze plantages produceren thee voor over de hele wereld.
We mochten ook alle verschillende soorten thee die ze produceren proeven. Voor wie denkt dat thee gewoon thee is, er zit toch wel degelijk enorm veel verschil tussen de soorten thee. En dan zaten de vele verschillende kruiden smaken en fruit smaken er nog niet eens bij…
Daarna hebben we nog een aantal prachtige foto’s gemaakt van de zonsondergang op de theeplatages en gingen we verder naar Mulanje.

In Mulanje maakten we kennis met Dana. Zij was een bekende van onze guide, Johnny, en een Nederlandse. Je komt ze ook overal tegen ;)
’s Nachts bleek dat het een uitdaging was om goed te kunnen slapen… want in een gehorig hotel is het blijkbaar voor een aantal mensen best lastig om stil te zijn ;) Ik denk wel dat dit hotel het meest aftandse hotel was waar ik geweest ben… Maar daar konden we alleen maar heel hard om lachen 
Al bleek de volgende dag dat Johnny ook niet zo tevreden, dus hebben we onze spullen gepakt en zijn we naar een ander hotel gegaan dat meer op de berg lag.

Nadat we onze spullen daar hadden gebracht kon de hike beginnen. Toen we hoger en hoger kwamen werd ik wel weer overdonderd door de pracht van de natuur! Vooral de stilte die er op die hoogte is en het fantastische uitzicht! Dat is eigenlijk gewoon niet te beschrijven…
Na een flinke hike van een uur kwamen we al aan bij ons eindpunt: de waterval! De weg ernaartoe was al mooi, maar dit was adembenemend!
En wat kom je daar dan ook weer tegen? Nederlanders natuurlijk ;)
Maar het was echt genieten daar! Het was zo rustig. Het enige wat je hoorde wat vogels en de waterval!
Nadat we daar zo’n twee uur geweest waren, zijn we aan de tocht naar beneden begonnen. Onderweg kwamen we twee Malawiaanse vrouwen tegen en wat kinderen die blootvoets (!) een enorme berg hout op hun hoofd droegen de berg af…. Eerlijk gezegd denk ik toch echt dat ik dat niet kan 

Terug bij het huis krijgen we een rondleiding van een zeer toegewijde werknemer van het hotel met de naam Samuël. Hij was helemaal vereerd toen ik zei: ‘ow, zoals de profeet in de Bijbel!’
Tijdens de rondleiding draaide ik mij om en wie zag ik lopen (nee, geen Nederlanders): Gretha, de Zuid-Afrikaanse die we de week daarvoor in Liwonde ook hadden ontmoet. Best bizar, maar vooral gezellig om elkaar weer tegen te komen.
Na even gerust te hebben zijn we nog even naar de souvenirs stalletjes gelopen. Als je niet uitkijkt kom je daar echt niet weg ;)

Na het avondeten zijn we al vroeg gaan slapen. Een rumoerige nacht en de hike had ons toch wel aardig wat energie gekost.

Rond tien uur de volgende ochtend zijn we de auto weer ingestapt om aan de lange weg terug te beginnen.
Onderweg hebben we nog geluncht in Zomba, een plek waarvandaan je ook een mooie hike kan doen. De lunch was in een oud koloniaal gebouw dat al in 1885 gebouwd was.

Begin van de avond waren we weer terug in Lilongwe. Dit keer kwamen we niet in een leeg huis terug, maar hadden we vijf nieuwe huisgenootjes. Susan, Iris en Sandra vanuit Nederland en Silje en Louisa uit Stavanger (Noorwegen).

Vandaag begonnen aan alweer mijn vijfde week van het project! De tijd vliegt echt, want ik ben er al een maand en op dit tijdstip volgende maand ben ik weer op weg naar Nederland… Maar daar ga ik nog niet aan denken, eerst nog vollop genieten.

En hoe het vandaag was op project? Dat vertel ik volgende keer ;)

1. Gerda:
    4 september 2017
    Hey Margret. Wat leuk om je verhalen te lezen! Jammer dat je ziek was maar gelukkig op tijd weer beter voor je uitstapje. Klinkt allemaal spectaculair en prachtig.