Week 5 en 6 op project en senga bay

18 september 2017

Aangezien het alweer zo'n twee weken geleden is dat ik wat van mij heb laten horen, is het weer tijd voor een nieuw blog.

Outreaches
Sinds twee weken ga ik op maandag en woensdagmiddag op outreach. Dat houdt eigenlijk in dat ik samen met een leerkracht en een fysiotherapeut naar een wijk buiten Lilongwe ga om daar les te geven en de fysio doet dan oefeningen met de kleintjes. Best bijzonder om mee te maken! De mensen zijn hier vaak armer of hebben minder dan de mensen in de stad. En dat er dan ook nog een blanke meekomt is natuurlijk helemaal heel speciaal ;)

Vaak is het ook al een kunst om er te komen. Op de plek waar we op maandag naartoe gaan komen geen busjes, dus gaan we met de tuktuk. De fysiotherapeut bestuurd deze dan en ik kan je vertellen op de off-road wegen gaat dat er niet zo zachtjes aan toe ;) maar wel heel tof!
Op woensdag kunnen we wel met de minibus. Maar voordat we op de plaats van bestemming zijn, moet er nog even eten gehaald worden en nieuwe haren gekocht worden ;) nieuwe haren?? Yup, bijna alle vrouwen die hier langer haar hebben, hebben nephaar. Dit kan van een bos krullen tot kort haar zijn of vlechten. Het is allemaal mogelijk ;)

Naast de lessen en de fysio komt ook een keer in de twee weken het food programm mee. De kindjes worden dan gewogen en de ouders krijgen eten mee voor de kinderen. Super tof dat een project dit ook allemaal regelt! Vaak is het eten wel de belangrijkste reden waarom de ouders met de kinderen komen...

Project
Ondertussen vinden er op het project ook een heel aantal veranderingen plaats. Het schooljaar is hier nu weer begonnen. Veel oudere kinderen voor wie het mogelijk is, verlaten de pre school en gaan naar een gewone school. Super mooi! Betekent wel dat ik van een heel aantal kids al afscheid heb moeten nemen... ook gaan er een aantal naar de hogere groep op het schooltje en komen er een heel aantal nieuwe kinderen.
Vorige week was er ook een ander heel mooi moment: je moet je voorstellen dat de kinderen op mijn project een laag iq hebben en vaak ook weinig kunnen. Toch werd er tijdens een klassikale les heel serieus gevraagd wat de kinderen later wilden worden! Hierin merkte ik echt dat de kinderen hier ook gewoon hun dromen mogen hebben!
Vaak wordt de ochtend afgesloten met een gezamenlijk moment. En dan wordt er door de moeders gezongen: kippenvel!!!

Weekend thuis
Nadat ik twee weekenden op pad geweest was, bleef ik vorig weekend maar even gewoon in Lilongwe. Zaterdag gezellig gaan lunchen in Town en bij terugkomst hadden we er weer een nieuwe huisgenoot bij: Marinda. En vrijdag was Victoria al aangekomen. Een vol huis inmiddels!
Zondag zouden mijn huisgenootjes een dag weg gaan. Helaas kwam de taxi niet opdagen, dus zijn we maar gezellig met zn allen naar het zwembad geweest. Maar voor die tijd was het tijd om afscheid te nemen van Ingrid...

Senga Bay
Maar na een weekend thuis, moet ik natuurlijk ook weer wat van het land zien. Dus ging ik afgelopen zaterdag samen met mijn Nederlandse huisgenootjes naar Senga Bay. Net als mijn eerste uitje was ook dit aan het water, maar wel een stukje dichterbij :)
Daar aangekomen zijn we met een bootje naar een eiland gevaren. Geloof of niet, maar ook op een mega meer kan het water flink onstuimig zijn!
Bij het eiland hebben we een verse vis gegeten en genoten van het fantastische uitzicht!
Bij terugkomst hebben we nog heerlijk aan het strand gelegen en 's avonds nog lekker geklets.

De volgende ochtend kregen we een village tour. Achter het strand bleek een mega vismarkt te zijn! Overal stonden lange tafels met de vis die gevangen was in het meer. Ook hebben we bij de huisjes gekeken, liepen er steeds meer kinderen met ons mee en kregen we te zien hoe de souvenirs gemaakt worden.
Terug zijn we met de fietstaxi gegaan, om daarna te genieten aan het strand van het heerlijke weer!

En vandaag weer naar project geweest. Inmiddels is mijn een na laatste week al aangebroken... en deze week is maar kort, want van donderdag tot
Zondag naar Zambia voor safari!! Onwijs veel zin in! En dan volgende week mijn laatste weekje op project... nog maar niet aan denken en vooral genieten :)

1. Ingrid Verweij:
    18 september 2017
    ontzettend leuk om zo te lezen wat je mee maakt. Ik verheug me nu al op de verhalen en foto's als je weer terug bent.
    Een dikke knuffel van je tante :-) en ook van je oom denk ik haha