Cape Maclear en week 2 van project

19 augustus 2017

Donderdag 10 augustus
Toen ik deze ochtend naar mijn project ging, was ik er eigenlijk van overtuigd dat het een gewone dag zou worden. Maar al snel bleek dat de hulp van mij en Patrice deze middag niet nodig was bij het lesgeven, maar bij iets heel anders...
Een keer in de twee weken is er een epilepsie spreekuur in het schooltje. Mensen uit de omgeving komen dan voor een controle en krijgen nieuwe medicatie.
Na twee uur tellen konden we geen pil meer zien... maar gingen we voldaan naar huis.

Vrijdag 11 augustus
Deze ochtend ging ik met Karlijn en Dionne naar Cape Maclear aan Lake Malawi. De heenreis was al een avontuur! Met een chauffeur die de route al heel wat keertjes gereden had dus precies wist hoe de bochten in de bergen aangesneden moesten worden, was het een spannende rit.

Rond 12 uur kwamen we daar aan. Na inspectie van de kamers en een lunch kon het relaxen aan het strand gaan beginnen. Dit was echt even genieten van een andere kant van Malawi.
Eind van de middag konden we genieten van een prachtige zonsondergang!! Wel werden we op dat moment omringd door mannen die voor alle souvenirs een special price hadden...
Wat is het dan toch heerlijk als je een andere taal spreekt en ongegeneerd over ze kan kletsen ;)

Deze avond aten we op een terras met een uitzicht over het water. Ook al was het al donker, het was een mooie plek.
Nadat we naar onze kamers waren gegaan werd ik al snel door Dionne geroepen: er zat een megaspin in hun kamer!!! Naja mega... doorsnede van 1,5cm denk ik ongeveer ;) maar zo heldhaftig als ik ben heb ik de meiden uit hun leiden verlost.

Na een heerlijk ontbijtje de volgende ochtend, waar we de smoothie waar we ons zo op verheugd hadden niet konden krijgen, omdat de stroom eraf lag, begon onze boottocht. Nadat we hout hadden gehaald voor het middageten, vertrokken we naar een eiland. Daar hebben we heerlijk aan het strand gelegen en tussen de middag genoten van verse vis!
Na de lunch gingen we naar rotsen waar je tussen de vissen kom zwemmen en zijn we op zoek gegaan naar arenden... helaas lieten die zich niet echt zien...

Bij het strand aangekomen werden we opgewacht door de beach boy band! Een groepje jongens die geld proberen op te halen door muziek te maken. De vorige dag waren ze al slechts vijf keer langsgekomen en tja als je dan zegt: morgen, dan vergeten ze dat natuurlijk niet ;)

Na een wederom prachtige zonsondergang (nu zonder verkopers) genoten we weer van een diner met uitzicht!!
Deze avond hebben we ook de plaatselijke cocktails maar eens geprobeerd ;)
Toen we op bed lagen werd ik dit keer niet wakker gemaakt om een spin te doden, maar zat er een of ander beest ergens verstopt die mij tot zonsopgang heel fijn uit mijn slaap gehouden heeft... hoort erbij zullen we maar zeggen ;)

Na nog even aan het strand te hebben gelegen was het tijd om terug te gaan naar Lilongwe....
Thuis aangekomen was onze nieuwe huisgenoot Ingrid inmiddels ook gearriveerd :)

Week 2 van project
Om elke dag van project te beschrijven wordt een beetje saai ;) dus vertel ik gewoon wat er zo allemaal gebeurt in een week.

Maandag begon als een gewone dag. Maar... in plaats van de dagelijkse porrichd (hele dikke havermout) kregen ze deze week shima (maïsmeel pap achtig...) dat duurde even wat langer om klaar te maken dus was het tien minuten voor het einde van de schooldag voor het eindelijk klaar was ;)
's Middags mijn eerste lesje bijgewoond van de middag klas. Deze les was dat vooral een hoop op het bord getik en wat oefenen met Chichewa.

Woensdag was hetzelfde groepje er 's middags weer. Toen heb ik weer eens ouderwets op een krijtbord rekenles gegeven :) Dat was voor mij echt een tof moment!! Daarna onwijs lol gehad met Engels :) er stonden plaatjes in het boek en de 'kids' moesten het Engelse woord leren. Maar op een gegeven moment kwam er een bladzijde waar de dierengeluiden nagedaan moesten worden... ze kwamen niet meer bij van het lachen!!! :)

Donderdagochtend had ik een heel gesprek met de headteacher, Joyce. Zij wilde van alles weten over Nederland. Om eerlijk te zijn was het wat beschamend voor mij op een gegeven moment... het feit dat wij elke dag stroom, warm water hebben en kunnen wassen in een wasmachine is zoiets onwerkelijks hier!!! Wel gaf Joyce aan dat ze graag een keer naar Nederland wilde komen. Ik heb haar aangeraden dat wel in de zomer te doen... het is hier nu namelijk winter (lees: 24 graden) en ze lopen hier met wollen truien, ski jassen en van de week liep een leerling met handschoenen
Na het gesprek en het maken van puzzels met een aantal kids, mocht ik deze ochtend de 'les' verder verzorgen :)

Bij thuiskomst deze middag was het stil in huis... drie van mn huisgenootjes zijn namelijk op safari... daar moet ik nog ff mee wachten tot eind september :)

Vanochtend ben ik met Ingrid naar Town geweest. Toch altijd weer een leuke belevenis :) na een bezoekje aan de stoffenmarkt hebben we geluncht. Eigenlijk zouden we nu een lesje chichewa moeten hebben, maar die ging helaas niet door...
Dan maar zelf aan de studie om mensen hier in hun eigen taal te begroeten!!

Ndapita!! Oftewel: tot ziens!
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Jacolien:
    19 augustus 2017
    Weer een mooi verhaal Margret, je geeft ons een mooi inkijkje in hoe je daar leeft en beleefd. Ik kijk uit naar je volgende verhaal.
    Liefs uit een regenachtig Nederland, Jacolien.
  2. Marjolein:
    20 augustus 2017
    Erg leuk om te lezen weer leuk om te weten hoe zo'n dag daar verloopt