De eerste dagen op het project

9 augustus 2017 - Lilongwe, Malawi

Maandag 7 augustus
Na een heerlijke pizza en nog wat na kletsen was het tijd om te gaan slapen, want de volgende dag was het zover: voor het eerst naar mijn project! Daar was ik toch best een beetje zenuwachtig voor... samen met Maartje, de coördinator, gingen we met de minibus op weg naar het project Blessing Children. Na de rit en een stukje wandelen, zijn we eerst bij de kliniek gaan kijken. Hier wordt de gezondheid van de kinderen bijgehouden. Lengte, gewicht en voortgang van de fysio. Aan de hand daarvan wordt er gekeken of wen kind aanvullende voedingsstoffen nodig heeft om te kunnen groeien.
Hierna zijn we naar het schooltje gegaan. Hier wordt heel laagdrempelig onderwijs gegeven aan de kinderen die op welke manier dan ook een bespreking hebben. Zo zijn hier kinderen met syndroom van down, maar ook kinderen met hele andere 'afwijkingen'. Kinderen leren in de kliniek om te zitten en als dat lukt, eventueel met hulpmiddelen, dan komen ze naar het schooltje.
In de ochtend wordt begonnen met spelen. Vervolgens worden er dingen aangeleerd als rekensommetjes, dagen van de week en het alfabet. Dit gebeurt allemaal in het Engels.
Rond kwart voor elf wordt er gegeten. De kinderen hebben eten mee maar krijgen ook pap. De meesten kinderen worden hierbij gevoerd door de moeders. Daarna is het weer speeltijd. Dus ook tijd om eens met een bal of een springtouw aan de slag te gaan.
Toen ik in het schooltje kwam was er al meteen en jochie die helemaal geobserveerd was van mij :) hij bleef mij maar aanstaren en vond ook vooral mijn handen erg interessant... op het moment dat ik op de grond bij de andere ging zitten verzamelden zich al snel een groep kinderen om mij heen :)
Later volgde er nog een les en toen zat de schooltijd erop.
Dit was voor mij ook even genoeg voor vandaag. Zoveel indrukken en nieuwe ervaringen!!! Tijdens de kennismaking heb ik ook nog een gesprek gehad met Georgia. Zij komt uit Canada en is de tijdelijke leiding van het project.

De middag was gewoon even bijkomen, waarnaar er weer een avond bij kaarslicht begon, want de stroom was weer uitgevallen... Ook was dit de laatste avond van mijn huisgenootje Asmara. De volgende dag zou zij weer naar Nederland gaan.

Dinsdag 8 augustus
Om 6.15 uur ging de wekker en het weer, na een gezellig ontbijt, tijd voor de reis naar het project. Nu zou ik wel de hele dag blijven en ook mee gaan maken wat er in de middagen gebeurde.
Op het project aangekomen, heb ik eerst moeten wachten op de rest van de medewerkers.
Nadat we alles klaar hadden gelegd ben ik met de kinderen gaan spelen die er op dat moment waren. De kinderen herkende mij al snel en zo werd ik meteen weer omringd door een aantal kindjes.

Tijdens de les ben ik kinderen gaan helpen in kleine groepjes en tijdens de 'klassikale' les mocht ik het alfabet met de kids oefenen.
's Middags zou er een special class zijn voor wat ouderen. Dit zou om twee uur beginnen. Maar wat er ook gebeurde, er waren geen leerlingen en ook geen leerkracht... om half 3 beginnen is toch ook vroeg genoeg?? ;)

's Avonds zijn we gezellig met alle mensjes uit het huis uit eten geweest.

Woensdag 9 augustus
Om 7 uur begon de reis naar het project weer. Het was zo stil, en koud, dat we, mijn huisgenootje Patrice en ik, ons afvroegen of het wel een 'gewone' dag was. Maar het busje reed gewoon en we hadden zelfs een soort van privé rit!!

Bij deze ritten moet je je namelijk het volgende voorstellen: het is een busje zoals we dat in Nederland ook kennen. Normaal kunnen hier zo'n tien à twaalf mensen in. Maar als je er geld aan kan verdienen kunnen er toch ook makkelijk 16 mensen in?! Naast de driver is er een soort conducteur die ervoor zorgt dat iedereen betaald. Soms wordt er gewoon geroepen dat er een blanke in het busje zit, want daar wil iedereen wel bij zitten want dat is toch wel héél speciaal!!

Op het project aangekomen moesten we wachten op de andere, maar toen kon de dag weer beginnen :)

Morgen nog een dagje naar het project en dan het weekend naar een meer :)

1. Jasmijn:
    9 augustus 2017
    Super leuk mar!!! Ik hoop dat je het leuk gaat vinden met de kids!!!
  2. Rena:
    10 augustus 2017
    Hé meis, wat een mooie verhalen al na de eerste dagen werken. Ik ben benieuwd naar je volgende blog. Succes en have fun!
  3. Marjolein:
    10 augustus 2017
    Super leuk te horen, hoe hey daar in een school aan toe gaat