Eerste dagen in Malawi

6 augustus 2017

Blog 1: mijn eerste dagen van het avontuur.
De vlucht:
na weken, nou eigenlijk maanden van voorbereiden was het dan zover: ik ging naar Malawi! En toch, toen ik mijn koffer aan het inpakken was, sloeg te twijfel ook wel weer toe: waarom wilde ik dit ook alweer? Maar toen ik onderweg naar Schiphol was, voelde ik alleen maar de spanning  van de start van een nieuw avontuur!
De reis ging eigenlijk heel goed. Oke, ik was er van overtuigd dat ik mijn tweede vlucht zou missen, want we konden niet op tijd boarden, ik moest nog opnieuw inchecken en een heel vliegveld over… Maar dat viel allemaal mee en zo stapte ik, wel wat gehaast, aan boord van mijn volgende vlucht. Best grappig om te zien wat voor gewoontedieren we eigenlijk zijn: iedereen ging meteen kijken wat voor films we tijdens deze, lange, vlucht konden gaan bekijken. Maar wat bleek? Er was geen film te vinden… iedereen keek om zich heen of de ander dan ook echt geen filmmenu kreeg… Gelukkig voor ons gewoontedieren, werd het entertainment menu aangezet nadat we opgestegen waren en zo kon iedereen genieten van de films.

Donderdag  3 augustus
Na een tussenstop in Johannesburg zat ik eindelijk in het vliegveld dat mij naar mijn thuis voor de komende twee maanden zou brengen. Tijdens de landing was alle spanning weg en had ik alleen maar een grote glimlach op mijn gezicht. Die werd nog groter toen ik zag dat mijn koffer ook daadwerkelijk in Malawi aangekomen was. Al snel was ik door de douane heen en kwam ik bij Maartje. Zij is mijn coördinator in mijn tijd hier. Mijn eerste bundel met geld werd gepind en ik had slecht 80 briefjes in mijn portemonnee zitten… Ook de simkaart en het internet, waar ik eigenlijk niet op gerekend had, dus dat was een jippie momentje, werden geregeld en we gingen op weg naar mijn ‘huis’. Toen we bij de auto aankwamen bedacht ik ineens dat ze hier misschien ook wel eens links konden rijden en zo stapte ik gelukkig aan de goede kant op.
Na een rondleiding door het huis, kon ik even bijkomen en toen was het wachten op de thuiskomst van mijn huisgenootjes. Toen die thuiskwamen kreeg ik al meteen het gevoel dat ik het hier wel twee maanden uit kon houden.
Al snel bleek dat de elektra uitgevallen, dus mijn eerste avond in Malawi vond plaats bij kaarslicht . Wat ik ook echt op vond vallen was de temperatuur… in mijn beleving is het in Afrika altijd warm, maar het is hier winter, dus is het overdag wel warm, maar ’s avonds koelt het behoorlijk af! Maar voor mij was het al snel tijd om mijn bedje op te gaan zoeken….

Vrijdag 4 augustus
Na een heerlijke nacht in mijn nieuwe bedje werd ik al vroeg wakker van het licht dat mijn kamer inviel. Ondertussen waren mijn huisgenootjes zich aan het klaarmaken voor een nieuwe dag op de projecten. Rond half 9 werd ik door Maartje opgehaald voor een heuse citytour door de stad. Hierin zou ik, naast de stad leren kennen, ook kennismaken met de verschillende vervoersmiddelen in deze stad.
Als eerste gingen we met de fietstaxi. En dat is, zoals je waarschijnlijk al verwacht, niet meer dan achterop zitten op een fiets. Maar daar beginnen we natuurlijk niet aan voordat er onderhandeld is over de prijs… Na een stukje ouderwets achterop de fiets gezeten te hebben, gingen we wachten op een mini-busje. Dit zal ook hetgeen zijn waar ik vanaf volgende week om mee naar mijn project ga.  Ook voordat we daar instapten moesten we even over de prijs onderhandelen. We kwamen aan in de stad en hebben de markt bekeken en ook het winkelcentrum. Na wat dingen besproken te hebben onder het genot van een drankje, moest ik wachten op de tuk-tuk. Als je dacht dat deze alleen in Azië reed, hier zijn ze ook veel aanwezig. Op dat moment kreeg ik een lesje in geduld hebben… aangezien onze vaste tuk-tuk wat oponthoud had door de politie, duurde het slechts een uur voor we daadwerkelijk naar huis konden 

Zaterdag 5 augustus
Na mij n kennismaking met Town de vorige dag, was het vandaag tijd om met mijn huisgenoten de stad te verkennen. Terwijl we stonden te wachten op de tuk tuk, waren we een waar spektakel voor de lokale bevolking: 6 blanke vrouwen bij elkaar, dat moest natuurlijk gefilmd worden!
We werden afgezet bij de stoffenmarkt. Nadat we alle stoffen eerst goed mochten bewonderen, heb ik twee rokken laten maken.
Onze volgende stop was bij de souvenirmarkt. Binnen no time werden we omgeven door ongeveer 6 mannen die ons allemaal wilden laten zien, wat voor fantastische spullen ze wel niet hadden. Terwijl mijn huisgenootjes druk aan het afdingen waren, was ik de spullen aan het bewonderen en mij aan het verbazen over hoe de handel ging. Je hoeft maar te kijken en ze hebben allemaal ‘special for you a special price!’
Na de nodige inkopen hebben we genoten van een heerlijke lunch. Thuis weer aangekomen, hebben we de gemaakte kledingstukken van elkaar bewonderd 
’s Avonds heb ik de rest kennis laten maken met het spel ligretto en dat was een ware hit!

Zondag 6 augustus
Terwijl de rest naar het zwembad ging, ben ik met Noah naar de kerk gegaan. Niet een typisch Afrikaanse, maar een internationale kerk. Hier werken we vriendelijke welkom geheten: een plek die ik vaker zal gaan bezoeken!

Nu is het zondagmiddag. Wat de plannen voor vanavond zullen zijn, weet ik nog niet, maar vanmiddag ga ik nog maar eens een boek uitlezen en mij voorbereiden op mijn eerste dag op mijn poject!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Leonie:
    Hee Margret,
    Wat leuk om te lezen!! Goed vermaak voor mij terwijl ik in de Gotthardtunnel rij...
    Fijn dat de eerste indruk fijn was, dat is toch spannend! Komen er ook foto's op je blog?????

Heel veel succes morgen!

Groetjes Leonie
  2. Simone:
    6 augustus 2017
    Hi Margret, Hopi excito! Veel plezier en succes in Malawi.
  3. Jacolien:
    6 augustus 2017
    Lieve Margret, leuk je eerste reisverslag. Ik ga je verslagen en foto's met plezier volgen. Heel veel succes morgen op je eerste werkdag.
  4. Annemieke:
    Hey!!!
    Leuk om te lezen!! Fijn dat je goed aangekomen bent en dat de eerste indruk zo positief is! Morgen écht aan de slag, heel veel succes!!
    Ben ook erg benieuwd naar de foto's!!
    Groetjes, Annemieke
  5. Margret:
    6 augustus 2017
    Bedankt voor alle toffe reacties :))
    Foto's komen nog ;) heb er nu nog niet heel veel...
  6. Jolijn:
    6 augustus 2017
    Ha Margret! Supergaaf dat je dit doet joh! Malawi lijkt me ook echt wel even een compleet andere wereld! Heel veel plezier en geniet ervan!! Liefs jolijn
  7. Marieke:
    hey borrelmaatje,
    klinkt goed je verhaal! super leuk om te lezen. veel plezier morgen.
    groetjes
  8. Myrthe:
    6 augustus 2017
    Zikomo kwambiri voor je eerste blog! Leuk om te lezen en zo herkenbaar! Hoop dat je op de koude avonden en ochtenden wel lekker warm water tot je beschikking hebt! Succes morgen! Ben benieuwd naar je werkervaringen! Njoy!
  9. Jan Willem:
    6 augustus 2017
    Hey Margret, je hebt al aardig wat meegemaakt. Een hele reis en veel nieuwe ervaringen. Petje af ! Keep up the Good spirit. Ik blijf je volgen. Veel succes . Dikke knuff uit Maastricht
  10. Marjolein:
    7 augustus 2017
    Leuk Margret

Wat een indrukwekkende wereld. Geniet ervan. Hoop dat je morgen warm water hebt!
  11. Gerda:
    7 augustus 2017
    Hey Margret,
    Wat een heerlijk verslag over de eerste paar dagen in Malawi. Ik zie het helemaal voor me.
    Succes vandaag op je eerste projectdag!
    Groetjes, Gerda
  12. Jasmijn:
    9 augustus 2017
    Klinkt allemaal super tof!!!!!!